Vybrané novinky v oblasti DPH od 1. 1. 2025

Již dlouho nebylo v oblasti DPH tak velké množství změn, jak tomu bude od 1. 1. 2025, resp. 1. 7. 2025. Velká část změn reaguje na vývoj judikatury Soudního dvora EU, na změny ve směrnici týkající se DPH a také na aplikační praxi. V tomto článku si rozebereme základní změny týkající se DPH platné od 1. 1. 2025.

 

Obrat a plátcovství

Jednou z hlavních změn je změna posuzování okamžiku, kdy se neplátce DPH stane plátcem DPH a kdy má povinnost provést registraci. V současnosti platí, že se dosažení obratu 2 mil. Kč posuzuje za 12 kalendářních měsíců. Tento stav se nahrazuje testováním dvou limitů, kdy každý vede k registraci v jiný okamžik.

  • Překročení prvního ze dvou limitů ve výši 2 mil. Kč v kalendářním roce povede automaticky k registraci za plátce DPH od 1. 1. následujícího kalendářního roku. Registraci je povinnost podat do 10 pracovních dní od překročení limitu. 

  • Kromě tohoto prvního limitu se zavádí také druhý limit ve výši 2 536 500 Kč, který se také sleduje za kalendářní rok a po jehož překročení se neplátce stává plátcem hned druhý den. Povinnost provést registraci je do 10 pracovních dní od překročení obratu.

Podle přechodných ustanovení se obrat v roce 2025 bude počítat nově. Jinými slovy, překročení obou limitů se v roce 2025 počítá bez vlivu obratu za rok 2024.

 

Režim malých podniků

V zákoně o DPH půjde o transpozici evropských pravidel, a to jak pro tuzemské, tak zahraniční osoby. Účelem používání režimu malých podniků je snížení administrativní zátěže a odstranění diskriminace. Podle dosavadní úpravy platilo, že v případě, kdy například český občan využije pro zateplení svého domu dodavatele z Německa, musel se tento německý dodavatel v ČR registrovat za plátce DPH, a to i v případě, kdy nedosáhl obratu 2 mil. Kč. Ve srovnání s tuzemským dodavatelem stavebních prací (neplátcem DPH) se tak dostal zahraniční dodavatel do nevýhody (jak administrativní, tak finanční). Tento diskriminační stav nově zavedený režim malých podniků odbourává. 

 

Několik faktických údajů:

  • Režim pro malé podniky není povinný. Lze postupovat podle dosavadních pravidel i nadále.

  • Nutná registrace na FÚ (tuzemské osoby, které chtějí využít režimu malých podniků v zahraničí se registrují u českého správce daně). V žádosti o registraci se uvádí konkrétní státy, ve kterých režim malých podniků chce subjekt využít.
  • Registraci nelze provést zpětně.
  • Jednou z podmínek registrace je to, že obrat subjektu v EU nepřesáhl 100 000 EUR v daném ani předchozím kalendářním roce a zároveň nebyl překročen obrat specifický pro daný stát, pro který se žádá o režim pro malé podniky.
  • Po registraci bude přiděleno speciální daňové identifikační číslo pro malé podniky.

Vrácení nároku na odpočet u závazků

U závazků za zdanitelná plnění které budou více než 6 měsíců po splatnosti bude nutné uplatněný odpočet DPH snížit v té částce, ve které nebyl závazek uhrazen.

 

DPH u pohledávek

Rozšiřují se možnosti vrácení DPH u pohledávek, ze kterých DPH bylo odvedeno a které nejsou uhrazeny. Dosud nabízené možnosti se rozšiřují o praktické případy, kdy jde o pohledávky, u kterých platí:

 

  • Věřitel dlužníka alespoň dvakrát písemně vyzval.
  • Jde o pohledávku do 10 tis. Kč vč. DPH.
  • Pohledávka je alespoň 6 měsíců po splatnosti.
  • Souhrn pohledávek vůči jednomu dlužníkovi, u kterých se uvedený postup použije, nepřesáhne za kalendářní rok 20 tis. Kč vč. DPH.

Místo plnění u virtuálních akcí

S ohledem na výkladové nejasnosti dochází k úpravě v § 10b zákona o DPH, které upravuje místo plnění u poskytnutých služeb v oblasti kultury, umění, sportu, vědy, vzdělávání a zábavy. Dosavadní právní úprava neobsahovala specifický postup pro případ, kdy docházelo k online přenosu a účastníci se mohli připojovat odkudkoliv ze světa.  Nově je stanoveno místo plnění v případech akcí, která je přenášena nebo jinak zpřístupněna virtuálně v sídle právnické osoby nebo pobytu fyzické osoby, která se na akci přihlásila. 

 

  • Virtuální zpřístupnění akce – pro osobu povinnou k dani – místo plnění v zemi příjemce podle základního pravidla v § 9 ZDPH (tj. daň odvádí v režimu reverse-charge příjemce).
  • Virtuální zpřístupnění akce – pro osobu nepovinnou k dani – místo plnění v zemi pobytu fyzické osoby nebo sídla právnické osoby.

Další vybrané změny od 1. 1. 2025

  • Rozšíření ceny obvyklé u zaměstnanců v případě dodání nemovitosti.
  • Skupinu může tvořit i organizační složky státu a příspěvkové organizace.
  • Zkrácení lhůt pro uplatnění nároku na odpočet (do konce následujícího roku po roce, kdy odpočet vznikl).
  • Upřesnění osvobození týkající se vzdělávání na konkrétní osoby, které jej mohou využít (týká se osvobození u rekvalifikací a dále u výchovných, volnočasových a vzdělávacích aktivit pro děti a mládež).
  • Limitace částky nároku na odpočet u osobních vozidel – omezení se nevztahuje na sportovní vozidla podle zákona o provozu na pozemních komunikacích.
  • Vypuštění konceptu majetku vytvořeného vlastní činností.
  • Nárok na odpočet v poměrné výši u dlouhodobého majetku – v případě poměrného koeficientu stanoveného odhadem je u dlouhodobého majetku povinnost provést opravu i v případě zvýšení odpočtu a je zrušen „toleranční“ limit 10 %.
  • Kvartální plátcovství lze při nepřekročení obratu 15 mil. Kč.

 

Tento i všechny ostatní články zveřejněné na těchto stránkách vyjadřují názor jejich autorů, nejde o právně závazné dokumenty. V případě dotazů k tomuto článku prosím kontaktujte autorku.

Napište nám

Kontrolní otázka jako ochrana proti automatizovanému odesílání formulářů
Odkaz:

Zásady ochrany osobních údajů

Zakliknutím zaškrtávacího pole a odesláním vyplněného formuláře souhlasíte se zpracováním vašich údajů společností 22HLAV s.r.o. a 22HLAV EDU s.r.o. za účelem vyžádaného poradenství. Máte právo souhlas odvolat a dále máte práva na přístup k údajům, jejich opravu a výmaz. Více informací o zpracování osobních údajů naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů.