Změny v zákoně o veřejných sbírkách účinné od 1. 1. 2025

V létě byla schválena novela zákona č. 117/2001 Sb., která vstoupí v účinnost 1. 1. 2025. Novela přináší významnou změnu v úpravě veřejných sbírek v České republice a uvolňuje organizacím ruce při vybírání finančních prostředků od veřejnosti. Poměrně zásadně tím mění české fundraisingové prostředí. 

 

Tato zásadní změna je v novele obsažena hned v § 2 zákona, který uvádí, co se nepovažuje za veřejnou sbírku. Kromě sbírek od členů politických stran a hnutí, spolků svazů apod. a kostelních sbírek se nově za veřejnou sbírku nepovažuje ani “shromažďování peněžních příspěvků na bankovním účtu, pokud nebylo jako sbírka podle tohoto zákona dobrovolně oznámeno a její konání osvědčeno.” Neboli, pokud organizace vybírá peněžité příspěvky od předem neurčeného okruhu přispěvatelů (od veřejnosti) a vybírá pouze na bankovní účet, nemusí si již registrovat veřejnou sbírku povinně. Registrovat ji však může, pokud se tak dobrovolně rozhodne. 

Registrace veřejné sbírky tedy již není nutná zejména v případech, kdy organizace:

  • zveřejňuje svůj bankovní účet na webových stránkách a vyzývá čtenáře k příspěvkům,
  • zveřejňuje svůj bankovní účet na sociálních sítích, v médiích jako je televize, rozhlas, noviny a časopisy apod. a vyzývá k poskytnutí příspěvků,
  • na internetu nebo fyzicky na akcích uvádí QR kód pro zaslání finančních prostředků na bankovní účet,
  • používá platební bránu na webových stránkách, kam potenciální dárce směruje,
  • používá fyzicky na akcích platební terminály pro platby kartou,
  • ……

Kromě této zásadní změny novela obsahuje ještě několik užitečných úprav, které v praxi pomohou k větší praktické použitelnosti veřejných sbírek:

 

Explicitní stanovení možnost čerpání prostředků veřejné sbírky na režijní náklady

Byl nově definován pojem režijní náklady, a to jako “náklady právnické osoby, která sbírku konala, nebo toho, v jehož prospěch byla sbírka konána, vynaložené k dosažení účelu sbírky, zejména náklady na odměny pracovníků a náklady spojené s užíváním objektů a náklady na služby”. Při registraci pak musí žadatel v rámci účelu sbírky uvést nejvyšší procentní část čistého výtěžku, která může být na úhradu režijních nákladů. Tento údaj pak pořadatel veřejné sbírky uvádí i při jakékoliv propagaci veřejné sbírky. Při vyúčtování veřejné sbírky pak právnická osoba uvádí:

 

- náklady spojené s konání sbírky, 

- čistý výtěžek použitý ke stanovenému účelu sbírky, a

- čistý výtěžek použitý k úhradě režijních nákladů.  

 

Zjednodušení žádosti o registrace veřejné sbírky

Nově už pro registraci veřejné sbírky není nutné žádat o bezdlužnosti českou správu sociálního zabezpečení, všechny existující zdravotní pojišťovny, finanční úřad, celní úřad, což se zejména v případech, kdy organizace neměla žádné zaměstnance, jevilo naprosto nadbytečně administrativně náročné. Od ledna 2025 dokládá žadatel bezdlužnosti čestným prohlášením. 

 

Úprava výše příspěvku do veřejné sbírky při prodeji předmětů a vstupenek

Pro případ konání veřejné sbírky formou prodeje předmětů nebo vstupenek zákon upravuje pojem prodejní cena, která v sobě nově musí obsahovat příspěvek do veřejné sbírky ve výši alespoň 40 % z této ceny. Pokud organizace používá nižší procento ceny, musí do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona oznámit nové procento příslušnému krajskému úřadu nebo v hlavním městě Praze Magistrátu hlavního města Prahy.

 

Shrnutí a závěr

Možnost konat sbírku od veřejnosti na bankovní účet bez nutnosti registrace umožní organizacím užší kontakt s dárci, kdy mají organizace možnost samy ukázat, kdy a jak finanční prostředky použijí a získat si důvěru dárců, umožní organizacím obracet se na větší množství potenciálních dárců a získat tak financování, které by jinak třeba žádaly od státu, umožní eliminovat nadbytečné náklady spojené s registrací a vyúčtovávání veřejné sbírky. 

 

Ministerstvu vnitra jakožto gestorovi veřejných sbírek se změnou sbírkového zákona podařilo nejen reagovat na praxi a skutečné potřeby v oblasti sbírání finančních prostředků na veřejně prospěšné účely, ale podařilo se mu zákonnou úpravu zjednodušit a zpřehlednit, což už se dnes u legislativních změn zase tak často nevidí. Osobně věřím, že nám všem bude novelizovaný zákon o veřejných sbírkách dobře sloužit a k tomu přece zákony jsou. 

 

KDE SE DOZVĚDĚT VÍCE? 

Kromě článků a webminářů, které najdete nejen u nás na webu, se můžete více dozvědět a se svými dotazy se aktivně zapojit do diskuse na akci připravované Asociací veřejně prospěšných organizací na pondělí 4.11. od 14. do 17. hodiny v Magenta Experience Centre na Pankráci. 

 

 

Tento i všechny ostatní články zveřejněné na těchto stránkách vyjadřují názor jejich autorů, nejde o právně závazné dokumenty. V případě dotazů k tomuto článku prosím kontaktujte autora.

Napište nám

Kontrolní otázka jako ochrana proti automatizovanému odesílání formulářů
Odkaz:

Zásady ochrany osobních údajů

Zakliknutím zaškrtávacího pole a odesláním vyplněného formuláře souhlasíte se zpracováním vašich údajů společností 22HLAV s.r.o. a 22HLAV EDU s.r.o. za účelem vyžádaného poradenství. Máte právo souhlas odvolat a dále máte práva na přístup k údajům, jejich opravu a výmaz. Více informací o zpracování osobních údajů naleznete v Zásadách na ochranu osobních údajů.